Tuesday, December 9, 2008

Dugaan Di Musim Tengkujuh...


Batu 14 - 9 December 2008 : Dah 2 minggu aku tak gi jenguk kebun aku...Ape cite ler kat sana.. Dah ler skarang nie musim tengkujuh...Hujan 2-3 hari tak berhenti..risau gak..Ingat nk gi petang raya aidiladha, tapi hujan tak berhenti lak...kena postpone ke hari esoknyer lah(hari ni)..

Hari ni dgn selambernyer aku pakai seluar jeans, (seluar track bawak bekal dlm beg) strat kete terus gi ke kebun..Sampai kat jambatan Sg. Pinang, tengok ramai orng berkumpul...Ingat ada pertandingan memancing...Bila dh dekat baru perasan jambatan dah tenggelam...ISh3..camno aku nk gi ke kebun nih...(Yang pokok hijau2 dalam gambar kat atas nie bukan serai tau..tu lalang kat tepi jalan raya...)Pastu aku tanya ler sorang pakcik yg kebetulan lepak kat situ...Camner nk gi ke Batu 14 nie pokcik? Jawab pakcik tu..Ko lalu jer ikut Mardi..situ tak tenggelam lagi...Fuhhhhh..lego den...

Pastu aku pun drift ler kete aku menuju ke jalan alternative...Jauh skit ler kalo ikut jalan nie..Lebih kurang tambahan 10 minit...Dalam perjalanan tu, ade ler aku tengok kawasan-2 yg tenggelam skit dgn air tapi tak serius sangat...Dalam hati aku, kalo camnie, kebun aku ok kot.. Tambahan lak hari nie panas jer..Semuanya ok kot... Sampai jer kat jalan masuk ke kebun aku... Jeng3...........Dah ada 1 bot kat depan...Nie belum masuk kawasan kebun aku lagi..Baru intro nk ke kebun..Dah camnie punya rupa...Camno gayanya kalo betul-2 kat kawasan kebun..Mau cam sungai pahang kot...


Aku dgn buat-2 cam selambernyer tepon ler aku nyer adviser a.k.a orng yg aku suruh tengok kebun nie..Coz nk gi rumah dia dh xleh...Rumah dia dh macam plantar minyak jer aku tengok dari sini...Pastu wife dia bg tau pakcik nie kuar jap..Mungkin pergi beli barang kot...Masa nie aku tak pikir sangat pasal serai nih...Pikir kesian lak kat dieorng nie..Dah ler tak kaya sangat, kena lak banjir camnie...Tapi dieorng tetap kewl...

5 minit pastu dtng ler pakcik nie dgn anak dia..naik motosikal..baru balik minum kopi kot..Mmg aku agak dh..dieorng nie mesti kewl jer...Siap bleh gi mnum2 kopi lagi...rumah dh separuh nk tenggelam air...Kalau aku kena tuh, mau kelam kabut cari kapal nk bawak lari barang2..Aku salam dgn dia, tanya dia ok ker tak, borak-2 banjir skit...pastu baru tanya pasal kebun....Jawapan dia.....Semua ok..dh angkat buat naik bukit...lega aku...

Pastu aku request ler ngn pakcik nie nk gi tengok kebun dari jarak dekat...Dia tak der halnyer.. Ambik bot dia , terus gi ke lokasi...Dalam keadaan yg aku tak terpikir akan naik bot tanpa safety jacket, aku follow jer pakcik nie...Air banjir nie xder lah dalam sangat, dalam 2 meter jer... Cukup ler nk tenggelamkan aku yg tak terrer sangat dlm bidang renang nie..Bila sampai jer kat lokasi, aku rasa lega + terkejut gak dgn keadaan banjir kat situ..Lega sebab semua pokok & baja dapat diselamatkan..Terkejut coz 60% kawasan kebun yg tak siap lagi tu ditenggelami air...Pastu ada pagar kebun aku yg tingginya 5 kaki dah tak nampak...tenggelam...Tapi alhamdulilah semua masih dalam keadaan terkawal...Ujian skit jer dari Allah..jangan mengeluh

No comments: